Årets gang i Bøgespiren

Hen over skoleåret har vi skabt en del traditioner, som både børn og voksne ser frem til. Denne genkendelighed skaber tryghed for børnene, og flere af traditionerne styrker det tætte samarbejde med skole/SFO og hjemmet.

Julegaver

Umiddelbart efter efterårsferien begynder vi at lave julegaver, det er en tilbagevendende tradition, som børnene ser frem til og de virkelig flittige børn, får lavet julegaver til hele familien. Her får børnene mulighed for at fordybe sig, pakke gaver ind, binde sløjfer og opleve glæde ved at give. Vi bruger hele november på julegaver, så børnene kan få gaverne med hjem til første søndag i advent.

Mål: At opleve, at det er dejligt at give julegaver til andre. Der er meget motorisk udfordring, når der laves gaver, men også, når gaven skal pakkes ind og der skal skrives kort.

Bedsteforældrekaffe:

Hvert andet år i december arrangeres Bedsteforældrekaffe for alle Bøgespirebørn. Har man ikke en bedsteforælder, kan man invitere tanten, naboen eller en anden, som betyder noget for barnet. Børnene i 2. og 3. klasse går lucia. I løbet af eftermiddagen er der mulighed for at komme i hallen, lave juleklip og se barnebarnets klasselokale. Det er altid dejligt at se, hvordan børnene mødes med de ældste medlemmer af familien og stolt fremviser skolen og, de på dagen, igangværende aktiviteter.

Mål: At lære at være værter og skabe glæde og minder på tværs af generationer.

Til denne dag er der mange praktiske gøremål og derfor bér vi også nogle forældre om hjælp.

Julebanko

Den sidste uge op til juleferien, har vi julebanko i Bøgespiren. Her deler vi børnene op i grupper, hvor store børn hjælper små børn med tallene. Alle børn har en gave med til max 20 kr., og det skal helst ikke være noget man kan spise. Alle børn får en pakke og der åbnes op på samme tid. Det er en festlig begivenhed med højt humør.

Mål: Opleve, at man har udviklet sig fagligt og nu kan hjælpe et mindre barn med tal. Opleve følelsen af spænding og være i den. Der er meget uro, når der spilles julebanko og her mærker børnene, at de voksne stadig er trygge og at det er i orden med spændingsfyldt uro i et afgrænset tidsrum. Nogle børn bliver glad for gaven, andre er skuffede og her taler vi med dem om, at alle har medbragt en gave, som de er sikker på, at andre børn også vil blive glade for. Nogle børn bytter også gaver og oplever, at de er forskellige og blive glade for noget forskelligt.

Fastelavn

Vi er så heldige, at det er Bøgespiren, som får lov til at stå for Fastelavnsfesten hvert år. Når skoledag er forbi, begynder festen. Alle børn må medbringe udklædning hjemmefra, og vi hjælper gerne med en sikkerhedsnål eller at male et ar på kinden, så alle kan blive helt parate til at slå katten af tønden.

Når tønderne er slået ned, skal vi have hjemmebagte fastelavnsboller og kåre katte dronninger og -konger.

Mål: Her lærer børnene om traditioner med udklædning, sang og mad. Børnene får mulighed for at spille en rolle, de øver sig i at vente på tur og oplever, at selv om alle har mulighed for at blive katte dronning- eller konge, så er der kun en, som bliver det.

Til denne festlige dag, bér vi også forældre om hjælp til at varme fastelavnsboller og servere saft.

Overnatning

Første torsdag og fredag i sommerferien har vi overnatning i Bøgespiren. Det er en tradition, som børn og voksne ser frem til. Her sover børnene i klasselokaler sammen med en voksen. I løbet af dagen er der aktiviteter og vi har ‘underholdning’ om aftenen. De yngste børn går først i seng og de ældste får lov at komme på ’natterend’. Alle børn må have slik med og det er meget stort for dem.

Mål: Prøve at sove hjemmefra i vante omgivelser og bare opleve, at legen fortsætter helt til sengetid. Børnene prøver også at økonomisere med slik, for nogle børn, slår det til hele døgnet, andre spiser det i løbet af de første timer, men alle har lidt slik med, som de godt kan lí.

Her beder vi forældre om hjælp til at lave aftensmaden.

Sommerferien

I sommerferien laver vi et særskilt program, da vi er så heldige, at vi har hele dage sammen med børnene. Det kan være OL, VM, temauge om vikingetiden, eventyr dage eller måske en udflugt. Hver dag serveres der rundstykker og hyggen står generelt i kø i ferierne i Bøgespiren.

Mål: At give dagene et anderledes indhold, hvor der opleves, at man har ferie, selv om man stadig er på skolen. Det er også en mulighed for at skabe relationer på tværs af alderstrin og udvikle nye lege og venskaber.

Fødselsdage

Ca. en gang i kvartalet holder vi fødselsdagsfester, for de børn, som har fødselsdag i indeværende periode. Ca. en uges tid inden festen, mødes fødselsdagsbørnene og planlægger festen med alt fra mad til underholdning. Der sker gennem afstemning, og hvad der praktisk kan lade sig gøre. Det er en dag, som alle børnene og de to voksne, som får lov til at være med, ser meget frem til.

Mål: Nærvær og hygge med de andre børn, som også har fødselsdag i perioden. Hertil oplever de, at man ikke kan få alle sine ønsker til fødselsdag opfyldt, men at dagen alligevel bliver god.